Fietsvakantiewinkel.nl

Bij ons betaalt u veilig!

Betaalmethodes
Winkelwagen 0 producten €0,00
0 product in winkelwagen
Subtotaal (excl. verzending) € 0,00
  • Voor 15:30 besteld = zelfde werkdag wegVoor 15:30 besteld = zelfde werkdag weg
  • Grootste aanbod fietskaarten en -gidsenGrootste aanbod fietskaarten en -gidsen
  • Mail uw vraagMail uw vraag
  • Slechts € 2,95 verzendingSlechts € 2,95 verzending (NL)
Mio Cyclo 400 Europa ! Artikel nr. 700873 Schrijver: MIO

Mio Cyclo 400 Europa !

Artikel nr. 700873 Schrijver: MIO MIO

Mio-Cyclo 400 - gemak dient de mens!
Biedt eenvoud en toch veel mogelijkheden


Wij vinden het ongelofelijk fijn dat wij verkooppunt mogen zijn van de MIO-GPS toestellen. Dit is verreweg de meest gebruiksvriendelijke GPS op de markt. Je zou kunnen zeggen: het is de TomTom voor de fietsers. Waar de meesten toch verdwalen in al het technische gepiel van Garmin (behalve zij die van uitzoeken houden), fiets je met de MIO eigenlijk zo weg. Belangrijkste eisen van de vakantiefietsers zijn dat je er makkelijk mee moet kunnen navigeren (zeker voor uw gebruik in Nederland heel prettig/leuk) en dat je er de tracks mee kunt fietsen van de fietsroutes van bijvoorbeeld het Fietsweb of de Bikelineboekjes. Hiernaast moet hij natuurlijk waterproof zijn, maar dat is evident. En dan natuurlijk de gebruiksvriendelijkheid, eenvoudig zelfs. De MIO's zijn eigenlijk al klaar voor gebruik zodra je hem uit de verpakking haalt. Het is bijna plug and play. Daar gaat u heus makkelijk uitkomen. Bovendien hebben wij een heel duidelijk en toegankelijk schrijven gemaakt om u op gang helpen.


Verbeteringen t.o.v. de MIO 200
Juni 2017 is MIO met de introductie van de 400-serie gekomen. Hiermee slaat het een grote slag in fietsnavigatieland. Was de 200-serie ook al prima voor de meesten van ons (en eigenlijk nog steeds), de 400 is toch weer een aanzienlijke verbetering. De kwaliteit en afleesbaarheid van het scherm bij felle zon zijn aanzienlijk verbeterd. Dit komt door de aanwezige anti-glare. Fietsend door de Provence zal ook daar het scherm goed afleesbaar zijn. Het toestel is ook behoorlijk dunner en heeft een groter scherm dan de MIO-200.
Veel belangrijker is dat hier de kaarten van heel Europa op zitten. Op de MIO-200 zitten alleen kaarten van West-Europa. Dat betekent wel 2x zoveel landen beschikbaar. Wat de meesten leuk zullen vinden is dat nu ook de hoogtegrafiek voortdurend zichtbaar is op het scherm. Zo weet u lekker wat er allemaal gaat komen. 
Ook de accuduur is behoorlijk verbeterd. Mio spreekt van 15 uur. Nu geloven wij niet meteen alles, maar 10 uur moet zeker gaan lukken. In elk geval meer genoeg voor een hele lange dag fietsen. Voor het fietsen in Nederland/Vlaanderen is nu ook een voorkeur in te stellen voor knooppuntroutes. Ook prettig.
Voor de meesten van ons minder interessant maar toch aardig om te noemen is het feit dat er talloze speeltjes op staan om uw trainingen uitdagender te maken. Maar wij vakantiefietsers genieten liever dan alleen maar te trainen. Maar u kunt eventueel uw gang gaan...


Door de overzichtelijke menustructuur en de zeer duidelijke bedieningsknoppen ontstaat toch daadwerkelijk een soort "Apple-gevoel": simpel en helder en fraai om te zien. Het navigeren blijft het sterkste punt. U geeft aan wat u wilt, het apparaat begeleidt u middels de aanwijzingen en de heldere kaart naar uw bestemming. Het apparaat herkent ook fietspaden. Op een gevaarlijke weg komt u dan ook niet uit.
Kaarten van Europa zijn geïnstalleerd, die hoeft u dus niet los bij te kopen. 


Als het u met fietsnavigatie gaat om gebruikersgemak en functionaliteit in combinatie met degelijkheid gaat, dan zit u met de MIO echt het beste. Hieronder zullen we de eigenschappen en mogelijkheden van het toestel langslopen.


Navigatie en gps-tracks rijden
Zoals gezegd blijft navigatie het sterke punt. U wilt naar uw ouders of kinderen fietsen? Geef het adres in en de MIO leidt u via een fietsvriendelijke route naar uw bestemming. Bedenk hierbij dat ook vrijliggende fietspaden naast een wat drukkere weg als fietsvriendelijk worden gezien. Als u dus navigeert aan de hand van een ingevoerd adres kan het zijn dat de MIO een andere route berekent dan dat u zelf in gedachten had. Hij laat wel van tevoren zien hoe hij dit gaat doen met bijbehorend hoogteprofiel, alhoewel dit in Nederland niet zo interessant is natuurlijk. Adressen kunt u opslaan onder favorieten, hetgeen het een volgende keer nog makkelijker maakt. Als u wilt kunt u ervoor kiezen om alle door u gereden routes op te nemen, dan kunt u exact dezelfde route later nog een keer fietsen. Via "instellingen" is het uiteraard ook weer te wissen. 


Het navigeren gaat, net als bij de TomTom, met aanwijzingen en een geprojecteerde route op de kaart. Voor een te nemen afslag wordt de fietser door 3 opeenvolgende piepjes (200, 100 en 50 meter voor de afslag) gewaarschuwd. Mochten ze gaan irriteren dan kunt u ze gewoon uitzetten.
U kunt ook kiezen voor navigeren naar POI (points of interest): hier vindt u drink- en eetgelegenheden, fietsenmakers etc. allemaal voorgeprogrammeerd.


Tracks
De meesten van ons vakantiefietsers zullen ook tracks gaan rijden. Nog nooit zo simpel geweest als bij de MIO. Gewoon de MIO op uw computer aansluiten en de track knippen en plakken of verslepen (kan dus ook gewoon via de Verkenner). Met een paar kliks kunt u zo naar Rome fietsen: u kiest in het hoofdmenu voor "Tracks" en vervolgens kiest u uit de door u aangemaakte lijst de goede track. En fietsen maar, dag na dag na dag..
M.b.t. de tracks heeft de MIO ook een nadeel. Het is echt een navigatietoestel, dus het werkt feilloos, alleen niet als je een track andersom wilt doen. Dus alle routes naar Rome, Santiago, Middellandse Zee etc werken prima, maar terug snapt hij niet. Ze werken als het ware één kant op. Altijd vanuit Nederland. Dat doet 95%, dus de meesten zullen het nadeel niet eens merken.
Niet alle gpx-tracks zoals u ze kunt downloaden zijn direct geschikt voor de MIO. Dit geldt met name voor tracks waarin ook alternatieve routes zijn opgenomen in 1 bestand. Van de meest gefietste lange-afstandsroutes hebben wij de routes geschikt gemaakt voor de MIO. U kunt deze tracks hier vinden. Routes die al als losse stukjes worden aangeboden, zoals de routes van Benjaminse, kunnen wel gelijk op de MIO gezet worden.


Surprise Me-functie
Met de Mio Cyclo Serie kom je gemakkelijk van A naar B via jouw favoriete fietsroute. Maar als je op je fiets stapt, kun je ook kiezen voor de Surprise Me-functie. Het toestel zal dan direct op dat moment een route calculeren op basis van de tijd of afstand die jij ingeeft en je drie fietsroutes voorstellen. Ideaal voor iedereen die alle routes in zijn omgeving al denkt te kennen, en voor wie zich wil laten verrassen in een onbekend gebied, zonder eerst routes te moeten downloaden.
Zo kunt u dus aangeven dat u vanuit bijvoorbeeld huis een rondje wil fietsen van 40 km. Het toestel komt met 3 ingetekende voorstellen en hier kiest u er één van uit. Een volgende keer maakt hij andere routes. Ook kunt u een adres intikken en vragen hier bijvoorbeeld 60 km over te doen. Zelfde recept: de MIO komt met 3 aantrekkelijk fietsroutes. U kunt ook instellen dat hij uitgaat van tijd. Bekijk ook het filmpje waarin wordt uitgelegd hoe de Surprise Me-functie werkt.

Vooraf geïnstalleerde kaarten

De fietskaarten (Open Street Maps) en wegenkaarten (TeleAtlas) zijn vooraf geïnstalleerd, waardoor je de Mio Cyclo direct op je fiets kunt bevestigen en kunt starten met een fietstocht. Deze hoeven dus niet extra bijgekocht te worden.


Cyclo-Agent
De Mio Cyclo meet onder meer tijd, snelheid, afstand, hoogte en hoeveel calorieën je verbrandt. Door de route met bijbehorende gegevens op te nemen (op het moment dat je gaat fietsen, vraagt de MIO of je de route op wilt nemen), kan er met de Cyclo-Agent desktop-applicatie routehistorie en trainingsinformatie worden bijgehouden en direct gedeeld worden met vrienden. Cyclo-Agent is de enige toepassing die er nodig is om het toestel te beheren: je downloadt gemakkelijk productinformatie en nieuwe routes die anderen interessant vonden en je ontvangt bericht bij software- of kaartupdates.


Onze ervaring
- Onze grootste plus is dat dit toestel tracks navigeert, niet langer verschil in route/track waar Garmin wel last van heeft. Dus ook niet slechts een lijntje op uw scherm, maar een waar navigatiescherm met een prima afbeelding van uw fietsroute. Dikke plus!

- Beginpunt van ongeacht welke route is zeer makkelijk te vinden. Niet meer eerst een waypoint zoeken en inprogrammeren. Gewoon de functie “Navigeer naar…” gebruiken. Dit kan op de Veluwe, in de Ardennen, maar dus ook midden in Barcelona.
- Gpx-bestanden zijn makkelijk van een ander over te nemen, maar je kunt ook je eigen route maken en bewaren. Mio maakt ook gebruik van web based software door middel van google maps. Het grote voordeel hiervan is dat je, in Nederland, ook een route kunt plannen middels de fietsknooppunten.
- Voor outdoor als Geocoaching en watersport is hij minder geschikt. Daar we daar toch niet veel mee doen, komt dat mooi uit. Dit is echt een fiets-gps en daar zullen we hem voor gebruiken, en hoe.
- Kaarten zijn voorgeïnstalleerd en op fietsers gericht. Fietspaden etc. zul je dus terugvinden. 
- De Mio kunt u uiteraard opladen met een naafdynamo en omvormer. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de E-Werk.

Hebben we dan echt niets negatiefs te melden? Jawel, rijdt u verkeerd (anders dan de aangegeven navigatie) duurt het een paar seconden voor de Mio een herberekening maakt. Sommigen vinden dat lang, wij willen ons leven niet van seconden af laten hangen. Hiernaast kunt u op elk moment op uw scherm ook het stijgingspercentage van de helling aflezen. Hier zit echt een behoorlijke vertraging in, leuk voor een indicatie maar kloppen doet dit dus vaak niet.

PAS OP 1: Hoe eenvoudig ook, u heeft wel enige basis computerkennis nodig voor het gebruik van de MIO. Denk hierbij aan gebruik van de verkenner, bestanden kunnen unzippen en een keer een programmaatje kunnen downloaden. De MIO dient m.b.v. MIO-share ook geregeld te worden geüpdatet.
Ontbreekt totale computerkennis, dan krijgt u er waarschijnlijk alleen maar stress van. Niet doen, lekker gaan fietsen.

PAS OP 2:
 Als u de start-up key heeft gebruikt, dan is het niet mogelijk retour te sturen. 
(de MIO is dan namelijk aan u als persoon gekoppeld). 


Linux
De Mio is niet compatibel met Linux.


Kenmerken
• Aanraakscherm
• Absoluut zeer gebruiksvriendelijk. 
• Reeds geïnstalleerde kaarten van heel Europa (38 landen)
• Afmetingen: 129.4x73.7x22 mm 
• Scherm uitgerust met anti-glare voor ook goede zichtbaarheid bij direct zonlicht
• Knooppuntenroute optie ingebouwd voor België en Nederland
• Zeer lange batterijduur (10-15 uur)
• Schermgrootte 4 inch
• Gewicht:177 g
Suprise Me functie aanwezig voor het rijden van een verrassende dagtocht

lees verder
Verzending
Binnen 1 dag
€ 269,00
EUR 269
VWO Tracking image
  • Productomschrijving
  • Reviews (0)

Mio-Cyclo 400 - gemak dient de mens!
Biedt eenvoud en toch veel mogelijkheden

Wij vinden het ongelofelijk fijn dat wij verkooppunt mogen zijn van de MIO-GPS toestellen. Dit is verreweg de meest gebruiksvriendelijke GPS op de markt. Je zou kunnen zeggen: het is de TomTom voor de fietsers. Waar de meesten toch verdwalen in al het technische gepiel van Garmin (behalve zij die van uitzoeken houden), fiets je met de MIO eigenlijk zo weg. Belangrijkste eisen van de vakantiefietsers zijn dat je er makkelijk mee moet kunnen navigeren (zeker voor uw gebruik in Nederland heel prettig/leuk) en dat je er de tracks mee kunt fietsen van de fietsroutes van bijvoorbeeld het Fietsweb of de Bikelineboekjes. Hiernaast moet hij natuurlijk waterproof zijn, maar dat is evident. En dan natuurlijk de gebruiksvriendelijkheid, eenvoudig zelfs. De MIO's zijn eigenlijk al klaar voor gebruik zodra je hem uit de verpakking haalt. Het is bijna plug and play. Daar gaat u heus makkelijk uitkomen. Bovendien hebben wij een heel duidelijk en toegankelijk schrijven gemaakt om u op gang helpen.

Verbeteringen t.o.v. de MIO 200
Juni 2017 is MIO met de introductie van de 400-serie gekomen. Hiermee slaat het een grote slag in fietsnavigatieland. Was de 200-serie ook al prima voor de meesten van ons (en eigenlijk nog steeds), de 400 is toch weer een aanzienlijke verbetering. De kwaliteit en afleesbaarheid van het scherm bij felle zon zijn aanzienlijk verbeterd. Dit komt door de aanwezige anti-glare. Fietsend door de Provence zal ook daar het scherm goed afleesbaar zijn. Het toestel is ook behoorlijk dunner en heeft een groter scherm dan de MIO-200.
Veel belangrijker is dat hier de kaarten van heel Europa op zitten. Op de MIO-200 zitten alleen kaarten van West-Europa. Dat betekent wel 2x zoveel landen beschikbaar. Wat de meesten leuk zullen vinden is dat nu ook de hoogtegrafiek voortdurend zichtbaar is op het scherm. Zo weet u lekker wat er allemaal gaat komen. 
Ook de accuduur is behoorlijk verbeterd. Mio spreekt van 15 uur. Nu geloven wij niet meteen alles, maar 10 uur moet zeker gaan lukken. In elk geval meer genoeg voor een hele lange dag fietsen. Voor het fietsen in Nederland/Vlaanderen is nu ook een voorkeur in te stellen voor knooppuntroutes. Ook prettig.
Voor de meesten van ons minder interessant maar toch aardig om te noemen is het feit dat er talloze speeltjes op staan om uw trainingen uitdagender te maken. Maar wij vakantiefietsers genieten liever dan alleen maar te trainen. Maar u kunt eventueel uw gang gaan...

Door de overzichtelijke menustructuur en de zeer duidelijke bedieningsknoppen ontstaat toch daadwerkelijk een soort "Apple-gevoel": simpel en helder en fraai om te zien. Het navigeren blijft het sterkste punt. U geeft aan wat u wilt, het apparaat begeleidt u middels de aanwijzingen en de heldere kaart naar uw bestemming. Het apparaat herkent ook fietspaden. Op een gevaarlijke weg komt u dan ook niet uit.
Kaarten van Europa zijn geïnstalleerd, die hoeft u dus niet los bij te kopen. 

Als het u met fietsnavigatie gaat om gebruikersgemak en functionaliteit in combinatie met degelijkheid gaat, dan zit u met de MIO echt het beste. Hieronder zullen we de eigenschappen en mogelijkheden van het toestel langslopen.

Navigatie en gps-tracks rijden
Zoals gezegd blijft navigatie het sterke punt. U wilt naar uw ouders of kinderen fietsen? Geef het adres in en de MIO leidt u via een fietsvriendelijke route naar uw bestemming. Bedenk hierbij dat ook vrijliggende fietspaden naast een wat drukkere weg als fietsvriendelijk worden gezien. Als u dus navigeert aan de hand van een ingevoerd adres kan het zijn dat de MIO een andere route berekent dan dat u zelf in gedachten had. Hij laat wel van tevoren zien hoe hij dit gaat doen met bijbehorend hoogteprofiel, alhoewel dit in Nederland niet zo interessant is natuurlijk. Adressen kunt u opslaan onder favorieten, hetgeen het een volgende keer nog makkelijker maakt. Als u wilt kunt u ervoor kiezen om alle door u gereden routes op te nemen, dan kunt u exact dezelfde route later nog een keer fietsen. Via "instellingen" is het uiteraard ook weer te wissen. 

Het navigeren gaat, net als bij de TomTom, met aanwijzingen en een geprojecteerde route op de kaart. Voor een te nemen afslag wordt de fietser door 3 opeenvolgende piepjes (200, 100 en 50 meter voor de afslag) gewaarschuwd. Mochten ze gaan irriteren dan kunt u ze gewoon uitzetten.
U kunt ook kiezen voor navigeren naar POI (points of interest): hier vindt u drink- en eetgelegenheden, fietsenmakers etc. allemaal voorgeprogrammeerd.

Tracks
De meesten van ons vakantiefietsers zullen ook tracks gaan rijden. Nog nooit zo simpel geweest als bij de MIO. Gewoon de MIO op uw computer aansluiten en de track knippen en plakken of verslepen (kan dus ook gewoon via de Verkenner). Met een paar kliks kunt u zo naar Rome fietsen: u kiest in het hoofdmenu voor "Tracks" en vervolgens kiest u uit de door u aangemaakte lijst de goede track. En fietsen maar, dag na dag na dag..
M.b.t. de tracks heeft de MIO ook een nadeel. Het is echt een navigatietoestel, dus het werkt feilloos, alleen niet als je een track andersom wilt doen. Dus alle routes naar Rome, Santiago, Middellandse Zee etc werken prima, maar terug snapt hij niet. Ze werken als het ware één kant op. Altijd vanuit Nederland. Dat doet 95%, dus de meesten zullen het nadeel niet eens merken.
Niet alle gpx-tracks zoals u ze kunt downloaden zijn direct geschikt voor de MIO. Dit geldt met name voor tracks waarin ook alternatieve routes zijn opgenomen in 1 bestand. Van de meest gefietste lange-afstandsroutes hebben wij de routes geschikt gemaakt voor de MIO. U kunt deze tracks hier vinden. Routes die al als losse stukjes worden aangeboden, zoals de routes van Benjaminse, kunnen wel gelijk op de MIO gezet worden.

Surprise Me-functie
Met de Mio Cyclo Serie kom je gemakkelijk van A naar B via jouw favoriete fietsroute. Maar als je op je fiets stapt, kun je ook kiezen voor de Surprise Me-functie. Het toestel zal dan direct op dat moment een route calculeren op basis van de tijd of afstand die jij ingeeft en je drie fietsroutes voorstellen. Ideaal voor iedereen die alle routes in zijn omgeving al denkt te kennen, en voor wie zich wil laten verrassen in een onbekend gebied, zonder eerst routes te moeten downloaden.
Zo kunt u dus aangeven dat u vanuit bijvoorbeeld huis een rondje wil fietsen van 40 km. Het toestel komt met 3 ingetekende voorstellen en hier kiest u er één van uit. Een volgende keer maakt hij andere routes. Ook kunt u een adres intikken en vragen hier bijvoorbeeld 60 km over te doen. Zelfde recept: de MIO komt met 3 aantrekkelijk fietsroutes. U kunt ook instellen dat hij uitgaat van tijd. Bekijk ook het filmpje waarin wordt uitgelegd hoe de Surprise Me-functie werkt.

Vooraf geïnstalleerde kaarten

De fietskaarten (Open Street Maps) en wegenkaarten (TeleAtlas) zijn vooraf geïnstalleerd, waardoor je de Mio Cyclo direct op je fiets kunt bevestigen en kunt starten met een fietstocht. Deze hoeven dus niet extra bijgekocht te worden.

Cyclo-Agent
De Mio Cyclo meet onder meer tijd, snelheid, afstand, hoogte en hoeveel calorieën je verbrandt. Door de route met bijbehorende gegevens op te nemen (op het moment dat je gaat fietsen, vraagt de MIO of je de route op wilt nemen), kan er met de Cyclo-Agent desktop-applicatie routehistorie en trainingsinformatie worden bijgehouden en direct gedeeld worden met vrienden. Cyclo-Agent is de enige toepassing die er nodig is om het toestel te beheren: je downloadt gemakkelijk productinformatie en nieuwe routes die anderen interessant vonden en je ontvangt bericht bij software- of kaartupdates.

Onze ervaring
- Onze grootste plus is dat dit toestel tracks navigeert, niet langer verschil in route/track waar Garmin wel last van heeft. Dus ook niet slechts een lijntje op uw scherm, maar een waar navigatiescherm met een prima afbeelding van uw fietsroute. Dikke plus!

- Beginpunt van ongeacht welke route is zeer makkelijk te vinden. Niet meer eerst een waypoint zoeken en inprogrammeren. Gewoon de functie “Navigeer naar…” gebruiken. Dit kan op de Veluwe, in de Ardennen, maar dus ook midden in Barcelona.
- Gpx-bestanden zijn makkelijk van een ander over te nemen, maar je kunt ook je eigen route maken en bewaren. Mio maakt ook gebruik van web based software door middel van google maps. Het grote voordeel hiervan is dat je, in Nederland, ook een route kunt plannen middels de fietsknooppunten.
- Voor outdoor als Geocoaching en watersport is hij minder geschikt. Daar we daar toch niet veel mee doen, komt dat mooi uit. Dit is echt een fiets-gps en daar zullen we hem voor gebruiken, en hoe.
- Kaarten zijn voorgeïnstalleerd en op fietsers gericht. Fietspaden etc. zul je dus terugvinden. 
- De Mio kunt u uiteraard opladen met een naafdynamo en omvormer. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de E-Werk.

Hebben we dan echt niets negatiefs te melden? Jawel, rijdt u verkeerd (anders dan de aangegeven navigatie) duurt het een paar seconden voor de Mio een herberekening maakt. Sommigen vinden dat lang, wij willen ons leven niet van seconden af laten hangen. Hiernaast kunt u op elk moment op uw scherm ook het stijgingspercentage van de helling aflezen. Hier zit echt een behoorlijke vertraging in, leuk voor een indicatie maar kloppen doet dit dus vaak niet.

PAS OP 1: Hoe eenvoudig ook, u heeft wel enige basis computerkennis nodig voor het gebruik van de MIO. Denk hierbij aan gebruik van de verkenner, bestanden kunnen unzippen en een keer een programmaatje kunnen downloaden. De MIO dient m.b.v. MIO-share ook geregeld te worden geüpdatet.
Ontbreekt totale computerkennis, dan krijgt u er waarschijnlijk alleen maar stress van. Niet doen, lekker gaan fietsen.

PAS OP 2:
 Als u de start-up key heeft gebruikt, dan is het niet mogelijk retour te sturen. 
(de MIO is dan namelijk aan u als persoon gekoppeld). 

Linux
De Mio is niet compatibel met Linux.

Kenmerken
• Aanraakscherm
• Absoluut zeer gebruiksvriendelijk. 
• Reeds geïnstalleerde kaarten van heel Europa (38 landen)
• Afmetingen: 129.4x73.7x22 mm 
• Scherm uitgerust met anti-glare voor ook goede zichtbaarheid bij direct zonlicht
• Knooppuntenroute optie ingebouwd voor België en Nederland
• Zeer lange batterijduur (10-15 uur)
• Schermgrootte 4 inch
• Gewicht:177 g
Suprise Me functie aanwezig voor het rijden van een verrassende dagtocht

Meer info
Uw klantenbeoordeling toevoegen

U plaatst een beoordeling over: Mio Cyclo 400 Europa !


  • Laat anderen zien hoe mooi uw route/product is en plaats maximaal 4 foto’s.

    Minimale grootte is 400px bij 400px.

Laatst bekeken artikelen