Fietsvakantiewinkel.nl

Bij ons betaalt u veilig!

Betaalmethodes
Winkelwagen 0 producten €0,00
0 product in winkelwagen
Subtotaal (excl. verzending) € 0,00
  • Voor 15:30 besteld = zelfde werkdag wegVoor 15:30 besteld = zelfde werkdag weg
  • Grootste aanbod fietskaarten en -gidsenGrootste aanbod fietskaarten en -gidsen
  • Mail uw vraagMail uw vraag
  • Slechts € 2,95 verzendingSlechts € 2,95 verzending (NL)
Onbegrensd Rome deel 1: Maastricht-Basel - 2018 Artikel nr. 001806 Schrijver: Benjaminse, Paul

Onbegrensd Rome deel 1: Maastricht-Basel - 2018

Artikel nr. 001806 Schrijver: Benjaminse, Paul

Fietsend naar Rome...Mooier wordt het niet meer!
Onbegrensd Rome deel 1 - Paul Benjaminse
Maastricht - Basel 
7e druk september 2018

De Fietsroute van het jaar 2014, de Vennbahn in het Oostkanton, is nu in zijn geheel opgenomen in Rome deel 1: Maastricht – Basel.

Beschrijving:
Weinig routes van het Fietsweb zijn zo afwisselend als Benjaminse zijn route naar Rome. Alleen al in deel 1 naar Basel komt u vele verschillende landschapstypes tegen. Het is een dwarsdoorsnede van Europa geworden, die net zoveel terug geeft als u er in stopt. Hele mooie tocht gewenst!!

Deel 1 Maastricht-Basel 620 km
Dit deel van de route, van Maastricht tot Basel, loopt over kleine wegen en fietspaden en maakt slechts af en toe gebruik van onverharde wegen. Alhoewel de route zeker het bergachtige terrein niet schuwt, worden steeds geleidelijk stijgende rivierdalen gevolgd om tot grotere hoogten te komen, zodat men optimaal kan genieten van het omringende landschap.

Autoverkeer zal men zo weinig mogelijk tegenkomen. De uitgekozen wegen zijn autoluw en over een afstand van zeker zeventig kilometer rijdt men over wegen die in het geheel zijn afgesloten voor autoverkeer. De route begint in het Limburgse heuvellandschap. Vervolgens stijgt de route aan het eind van het Geuldal door de bossen van de Hoge Venen. Over het dak van België, voert de route dan door het duitstalige Oostkanton, om vervolgens af te dalen in het vriendelijke Ourdal. Daarna neemt de route de reiziger nog even omhoog door de Duitse Eifel, om vervolgens weer af te dalen naar het dal van de Our. De route voert verder door het Luxemburgs Zwitserland om daarna door de wijngaarden in het Moezeldal te komen. Via de Duitse oever en Schengen rijdt men Frankrijk binnen. Dan verlaat de route de rivier en trekt door de bossen om Metz heen.

Daarna breekt het landschap open en voert de route door de golvende graanvelden in Lotharingen. Voor men de Vogezen bereikt, rijdt men door het gebied van de zoute étangs om langs oude kanalen en door uitgestrekte bossen de weg te vervolgen. Via het dal van de witte Saar stijgt men geleidelijk naar een hoogte van 800 meter om na de Col du Donon, de Elzas binnen te rijden. In de Elzas kan men zowel langs de sterk glooiende wijngaarden, als ook door de vlakte fietsen. Bij Mulhouse rijdt men kilometerslang zonder autoverkeer door het Hardtbos. Daarna komt men door de Sundgau waarvan de vele vergezichten steeds meer laten zien van de Jura en de Alpen, die daar achter liggen. Ten zuiden van Basel rijdt men Zwitserland binnen, waar dit eerste deel van de route eindigt op de brug over de Birs bij Dornach. 55

Helemaal naar Rome
De fietsroute naar Rome is als eerste route naar Rome al in 1991 uitgezet en sinds die tijd steeds verder verbeterd. Het is een mooie dwarsdoorsnede van Europa waarbij men vrijwel iedere dag door een ander landschap fietst op uw route. De route volgt daarbij zoveel mogelijk langzaam stijgende rivierdalen waardoor u wel door de bergen kan fietsen zonder al teveel te moeten klimmen. Voor wie wel wil klimmen zijn genoeg alternatieve trajecten in de route voorhanden.

Een groot deel van de route bestaat inmiddels uit vrijliggende fietspaden. Ook is een groot deel per regio bewegwijzerd. De tijd heeft de keuze voor de route bevestigd en zowel het Zwitserse fietsnet als de route van Eurovelo volgen inmiddels hetzelfde traject dat is uitgezet.

Ook al is Rome het einddoel, de reis is ook het doel zelf. Zowel in de Elzas, Zwitserland en vooral in Italië kom je door plaatsen die de reis meer dan waard maken. In Noord-Italië voert de route onder andere langs het Como-meer en steden als Mantova. In Toscane brengt de route u naar Florence, en vooral ook langs steden zoals San Gimignano, Siena, Chiusi en Orvieto. In het derde deel van de gids is een heel netwerk aan routes door Toscane en Umbrië opgenomen waardoor u zelf meerdere rondreizen kan maken langs o.a. Lucca, Pisa, Volterra, Perugia, Assisi en Spoleto. Nieuw in de editie van 2016 is de opname van een deel van de Via Francigena, de oude pelgrimsroute naar Rome.

De route tussen Maastricht en Rome is 1920 kilometer. De hoofdroute naar Rome is volledig in twee richtingen beschreven.

De fietsgids:
Benjaminse is Cartograaf en je fietst bij hem dan ook echt op de mooie en heldere kaarten. Uiteraard staan hiernaast ook nog voldoende aanwijzingen bij. De route is goed twee kanten op te fietsen. Grote plaatsen zijn vaak wat lastiger maar hiervan zijn bijna altijd mooie stadsplattegronden te vinden in de gids, alwaar de route door de stad ook ingetekend is. Belangrijke zaken als overnachtingsadressen, campings en fietsenmakers zijn opgenomen in de gids. HIernaast een enthousiasmerende tekst over de route zelf en wat je zoal kunt verwachten en wat je tegenkomt. Heerlijk om 's avonds vast te lezen wat je de volgende dag zoal kunt verwachten en wat een extra stop de moeite waard maakt.
Druk: 7e druk 2018
Aantal pagina's: 112 waarvan 32 detailkaarten met schaal van 1:110.000
Aantal km autovrij: Ruim 230 km
 
GPS-track / Wijzigingen site uitgever
Klik hier voor de GPS-track
Klik hier voor de wijzigingen

Aanbevolen begeleidingskaart:
Met Michelin 516 heeft u verreweg het grootste gedeelte van het traject te pakken. Wilt u ook voor het eerste gedeelte een begeleidingskaart, dan kunt u Michelin 534 hieraan toevoegen. (Zie aanverwante artikelen).

Aansluitende Fietsroutes:
Waarschijnlijk fietst u door naar Rome maar er zijn meer mogelijkheden.
Bazel is een kruispunt van vele langeafstandsfietsroutes. Wilt u een rondje vanaf thuis fietsen dan zou ook terug langs de Rheinradweg kunnen. Of heen met deel van de route naar Venetie. Vanaf Boulogne sur Mere komt de Frontlinieroute uit in Bazel. Samen met de LF1 heeft u zo ook een rondje uit en thuis.
Ook Fietsen door Zwitserland komt langs Bazel. Hiermee kunt u bv naar Genene om weer verder te gaan met de Midden-Frankrijkroute. Wat ook een mooie en onderschatte route is, is de tocht naar de Riviera, deze loopt van Bazel naar de Middellandse Zee.
Een paar geluksvogels hebben zoveel tijd dat zij heen én terug kunnen fietsen van Rome. Met Reitma kunt u dan terug fietsen.

Vervoer
Fiets u alleen deel 1 van of naar Bazel dan kunt u rechtstreeks met de City Night Line van of naar Bazel. Voor meer info klik hier.
Fiets u naar Toscane dan kunt u in het hoogseizoen terug met de trein vanuit Livorno of de bus nemen vanuit Florence of Tuoro. klik voor meer info hier.
Gaat u helemaal door naar Rome dan kunt u eventueel terug vliegen met de diverse lowcostairlines maatschappijen. klik hier.
U kunt ook vanuit Rome de intercity nemen naar Livorno om daar de rechtstreekse trein naar Nederland te nemen.

Reisverslagen "Onbegrensd fietsen naar Rome":
Reisverslag 1
Reisverslag 2
Reisverslag 3
Reisverslag 4

lees verder
Verzending
Binnen 1 dag
€ 22,50
EUR 22.5
VWO Tracking image
  • Productomschrijving
  • Reviews (8)

Fietsend naar Rome...Mooier wordt het niet meer!
Onbegrensd Rome deel 1 - Paul Benjaminse
Maastricht - Basel 
7e druk september 2018

De Fietsroute van het jaar 2014, de Vennbahn in het Oostkanton, is nu in zijn geheel opgenomen in Rome deel 1: Maastricht – Basel.

Beschrijving:
Weinig routes van het Fietsweb zijn zo afwisselend als Benjaminse zijn route naar Rome. Alleen al in deel 1 naar Basel komt u vele verschillende landschapstypes tegen. Het is een dwarsdoorsnede van Europa geworden, die net zoveel terug geeft als u er in stopt. Hele mooie tocht gewenst!!

Deel 1 Maastricht-Basel 620 km
Dit deel van de route, van Maastricht tot Basel, loopt over kleine wegen en fietspaden en maakt slechts af en toe gebruik van onverharde wegen. Alhoewel de route zeker het bergachtige terrein niet schuwt, worden steeds geleidelijk stijgende rivierdalen gevolgd om tot grotere hoogten te komen, zodat men optimaal kan genieten van het omringende landschap.

Autoverkeer zal men zo weinig mogelijk tegenkomen. De uitgekozen wegen zijn autoluw en over een afstand van zeker zeventig kilometer rijdt men over wegen die in het geheel zijn afgesloten voor autoverkeer. De route begint in het Limburgse heuvellandschap. Vervolgens stijgt de route aan het eind van het Geuldal door de bossen van de Hoge Venen. Over het dak van België, voert de route dan door het duitstalige Oostkanton, om vervolgens af te dalen in het vriendelijke Ourdal. Daarna neemt de route de reiziger nog even omhoog door de Duitse Eifel, om vervolgens weer af te dalen naar het dal van de Our. De route voert verder door het Luxemburgs Zwitserland om daarna door de wijngaarden in het Moezeldal te komen. Via de Duitse oever en Schengen rijdt men Frankrijk binnen. Dan verlaat de route de rivier en trekt door de bossen om Metz heen.

Daarna breekt het landschap open en voert de route door de golvende graanvelden in Lotharingen. Voor men de Vogezen bereikt, rijdt men door het gebied van de zoute étangs om langs oude kanalen en door uitgestrekte bossen de weg te vervolgen. Via het dal van de witte Saar stijgt men geleidelijk naar een hoogte van 800 meter om na de Col du Donon, de Elzas binnen te rijden. In de Elzas kan men zowel langs de sterk glooiende wijngaarden, als ook door de vlakte fietsen. Bij Mulhouse rijdt men kilometerslang zonder autoverkeer door het Hardtbos. Daarna komt men door de Sundgau waarvan de vele vergezichten steeds meer laten zien van de Jura en de Alpen, die daar achter liggen. Ten zuiden van Basel rijdt men Zwitserland binnen, waar dit eerste deel van de route eindigt op de brug over de Birs bij Dornach. 55

Helemaal naar Rome
De fietsroute naar Rome is als eerste route naar Rome al in 1991 uitgezet en sinds die tijd steeds verder verbeterd. Het is een mooie dwarsdoorsnede van Europa waarbij men vrijwel iedere dag door een ander landschap fietst op uw route. De route volgt daarbij zoveel mogelijk langzaam stijgende rivierdalen waardoor u wel door de bergen kan fietsen zonder al teveel te moeten klimmen. Voor wie wel wil klimmen zijn genoeg alternatieve trajecten in de route voorhanden.

Een groot deel van de route bestaat inmiddels uit vrijliggende fietspaden. Ook is een groot deel per regio bewegwijzerd. De tijd heeft de keuze voor de route bevestigd en zowel het Zwitserse fietsnet als de route van Eurovelo volgen inmiddels hetzelfde traject dat is uitgezet.

Ook al is Rome het einddoel, de reis is ook het doel zelf. Zowel in de Elzas, Zwitserland en vooral in Italië kom je door plaatsen die de reis meer dan waard maken. In Noord-Italië voert de route onder andere langs het Como-meer en steden als Mantova. In Toscane brengt de route u naar Florence, en vooral ook langs steden zoals San Gimignano, Siena, Chiusi en Orvieto. In het derde deel van de gids is een heel netwerk aan routes door Toscane en Umbrië opgenomen waardoor u zelf meerdere rondreizen kan maken langs o.a. Lucca, Pisa, Volterra, Perugia, Assisi en Spoleto. Nieuw in de editie van 2016 is de opname van een deel van de Via Francigena, de oude pelgrimsroute naar Rome.

De route tussen Maastricht en Rome is 1920 kilometer. De hoofdroute naar Rome is volledig in twee richtingen beschreven.

De fietsgids:
Benjaminse is Cartograaf en je fietst bij hem dan ook echt op de mooie en heldere kaarten. Uiteraard staan hiernaast ook nog voldoende aanwijzingen bij. De route is goed twee kanten op te fietsen. Grote plaatsen zijn vaak wat lastiger maar hiervan zijn bijna altijd mooie stadsplattegronden te vinden in de gids, alwaar de route door de stad ook ingetekend is. Belangrijke zaken als overnachtingsadressen, campings en fietsenmakers zijn opgenomen in de gids. HIernaast een enthousiasmerende tekst over de route zelf en wat je zoal kunt verwachten en wat je tegenkomt. Heerlijk om 's avonds vast te lezen wat je de volgende dag zoal kunt verwachten en wat een extra stop de moeite waard maakt.
Druk: 7e druk 2018
Aantal pagina's: 112 waarvan 32 detailkaarten met schaal van 1:110.000
Aantal km autovrij: Ruim 230 km
 
GPS-track / Wijzigingen site uitgever
Klik hier voor de GPS-track
Klik hier voor de wijzigingen

Aanbevolen begeleidingskaart:
Met Michelin 516 heeft u verreweg het grootste gedeelte van het traject te pakken. Wilt u ook voor het eerste gedeelte een begeleidingskaart, dan kunt u Michelin 534 hieraan toevoegen. (Zie aanverwante artikelen).

Aansluitende Fietsroutes:
Waarschijnlijk fietst u door naar Rome maar er zijn meer mogelijkheden.
Bazel is een kruispunt van vele langeafstandsfietsroutes. Wilt u een rondje vanaf thuis fietsen dan zou ook terug langs de Rheinradweg kunnen. Of heen met deel van de route naar Venetie. Vanaf Boulogne sur Mere komt de Frontlinieroute uit in Bazel. Samen met de LF1 heeft u zo ook een rondje uit en thuis.
Ook Fietsen door Zwitserland komt langs Bazel. Hiermee kunt u bv naar Genene om weer verder te gaan met de Midden-Frankrijkroute. Wat ook een mooie en onderschatte route is, is de tocht naar de Riviera, deze loopt van Bazel naar de Middellandse Zee.
Een paar geluksvogels hebben zoveel tijd dat zij heen én terug kunnen fietsen van Rome. Met Reitma kunt u dan terug fietsen.

Vervoer
Fiets u alleen deel 1 van of naar Bazel dan kunt u rechtstreeks met de City Night Line van of naar Bazel. Voor meer info klik hier.
Fiets u naar Toscane dan kunt u in het hoogseizoen terug met de trein vanuit Livorno of de bus nemen vanuit Florence of Tuoro. klik voor meer info hier.
Gaat u helemaal door naar Rome dan kunt u eventueel terug vliegen met de diverse lowcostairlines maatschappijen. klik hier.
U kunt ook vanuit Rome de intercity nemen naar Livorno om daar de rechtstreekse trein naar Nederland te nemen.

Reisverslagen "Onbegrensd fietsen naar Rome":
Reisverslag 1
Reisverslag 2
Reisverslag 3
Reisverslag 4

Meer info
Uw klantenbeoordeling toevoegen

U plaatst een beoordeling over: Onbegrensd Rome deel 1: Maastricht-Basel - 2018


  • Laat anderen zien hoe mooi uw route/product is en plaats maximaal 4 foto’s.

    Minimale grootte is 400px bij 400px.

Klantenbeoordelingen 8 item(s)

Over het algemeen goed maar kan soms wat duidelijker Beoordeling door Thijs (Geplaatst op 24-09-2018)
We hebben de route van noord naar zuid gefietst. We hebben de weg het grootste gedeelte goed kunnen volgen alleen was het soms niet duidelijk wat de oude en nieuwe route was. Er waren ook best veel keuzes die moest maken en dat was soms ook wel lastig. Plus was het niet duidelijke welk GPX bestand bij welk stuk van de route hoorde. Vanwege de verschillende routes je kunt nemen.
Benieuwd hoe het zal gaan. Beoordeling door torenvalk (Geplaatst op 29-04-2018)
Ga de route van zuid naar noord doen. Beetje moeilijk te lezen in vergelijk met andere boekjes. Ga het beleven heb de track ook mee.
efffectief Beoordeling door Rudi (Geplaatst op 26-03-2018)
helder, effectief en overzichtelijk
Over het algemeen prima Beoordeling door Maureen (Geplaatst op 04-09-2017)
Gevolgd van Maastricht tot Schengen. Route over het algemeen goed te volgen. Mooie afwisselende wegen en veel wegen zonder of met weinig autoverkeer. De splitsing oude route of Vennbahn door de Ardennen heeft wat gepuzzel gekost voor we het snapten (voor een nieuwe lezer is nl. niet duidelijk wat oud en wat nieuw is). Soms is de extra tekst onontbeerlijk.
Pagina's i.p.v. een grote kaart is fijn. Het formaat paste alleen net niet goed in de kaarthoes van de stuurtas. ook na het afscheuren van de kaft niet.
mooie route Beoordeling door bekker (Geplaatst op 03-11-2016)
boekje was erg slecht. wel hebben ze er tijd aan gespendeerd. hoogtemeters klopten van geen kant. lijkt vlak volgens kaart, maar in werkelijkheid flink klimmen. van Maastricht naar Basel was dus ook niet te volgen...........helaas. Wel enorm mooie tocht
Onbegrensd Rome deel 1 Beoordeling door Adriaan (Geplaatst op 15-10-2016)
We hebben het boek proberen te gebruiken op een tocht zuid naar noord
Dat is niet te doen, erg onoverzichtelijk

Rommelig boekje Beoordeling door Arlen (Geplaatst op 21-05-2016)
We fietsten in april/mei 2016 van Basel naar Maastricht en gebruikten het boekje dus in omgekeerde richting. Dat valt niet mee. Door alle alternatieven is het erg onduidelijk waar de route verder gaat. Er is geen goed overzicht van overnachtingen, waardoor het plannen van de etappes best lastig is. Soms zijn afstanden in het boekje ook gewoon verkeerd en zitten stukken tekst dubbel in het boekje. Kortom, het lijkt haastwerk en het is rommelig in elkaar gezet. Dat moet beter!

De route zelf is erg mooi, maar een stuk langer dan het boekje beweert: Benjaminse zegt dat de afstand Basel-Maastricht 580 km bedraagt, wij hebben ruim 750 km gefietst. Zie onze weblog voor een verslag: https://gafietsen.wordpress.com/reizen/basel-maastricht-2016/
Mooi routeboek Beoordeling door Thomas (Geplaatst op 03-09-2015)
Wat een luxe dat dit soort boekjes bestaan! Met veel plezier maakte ik afgelopen zomer gebruik van dit boekje. Af en toe even speuren, maar over het algemeen erg makkelijk in gebruik en met achtergrondinformatie over de streken waar je doorheen fietst. Kaarten zeer duidelijk en met hoogteprofielen. Ook overnachtingsmogelijkheden worden aangegeven. Handig bij het maken van dagplanningen!