Fietsvakantiewinkel.nl

Bij ons betaalt u veilig!

Betaalmethodes
Winkelwagen 0 producten €0,00
0 product in winkelwagen
Subtotaal (excl. verzending) € 0,00
  • Voor 15:30 besteld = zelfde werkdag wegVoor 15:30 besteld = zelfde werkdag weg
  • Grootste aanbod fietskaarten en -gidsenGrootste aanbod fietskaarten en -gidsen
  • Mail uw vraagMail uw vraag
  • Slechts € 2,95 verzendingSlechts € 2,95 verzending (NL)

Mevr. Steggen:
Zeer vlotte service. Niets dan lof 

De specialist fietst met Ortlieb

10% korting + portvrij

Een fietstent kopen

Het kiezen van een nieuwe fietstent
Laten we gelijk met goed nieuws beginnen: alle tenten uit ons assortiment zijn geschikt om mee te nemen op fietsvakantie. De tenten zijn allemaal lichtgewicht, makkelijk op te zetten en compact in te pakken zodat ze makkelijk achterop de fiets kunnen. Dat neemt niet weg dat er toch behoorlijke verschillen tussen de tenten zijn. Van een superlichtgewicht éénpersoonstent van nog geen kilo tot heuse paleisjes van rond de 6 kilo.

Welke tent het beste bij u past hangt af van een aantal factoren. Gaat u voor echt lichtgewicht, dan zult u sneller bij een wat minder ruime tent van ripstop nylon uitkomen. Vindt u het vooral belangrijk om na een dag lekker fietsen op uw stoeltje in de vestibule van een glaasje wijn te kunnen genieten, dan zult u eerder voor een tunneltent kiezen. Ook de weersomstandigheden en de bestemming van de fietsvakantie hebben invloed op de tent die het beste bij u past. De belangrijkste verschillen tussen de tenten hebben we hieronder op een rijtje gezet.

Tunneltent/Koepeltent/Tipi
We bieden fietstenten aan in 3 modellen.
Allereerst zijn er de tunneltenten. Dit zijn tenten waarvan de stokken parallel aan elkaar lopen, de Omega 250 van Vango is hier een goed voorbeeld van. Een gevolg hiervan is dat een tunneltent pas staat op het moment dat deze met haringen wordt vastgezet. Tunneltenten bieden relatief veel ruimte in verhouding tot hun gewicht en een ander voordeel is dat de binnentent in de buitentent wordt gehangen: mocht het onverhoopt toch een keertje regenen bij het opzetten van de tent, dan blijft de binnentent dus mooi droog. Een tunneltent is iets windgevoeliger dan een koepel of tipi: scheerlijnen moeten dus zeker gebruikt worden. Binnen deze categorie: van Oppland 3 LW (2 kilo) tot Omega 350 (ruim 5 kilo).

Bij een koepeltent zijn de haringen alleen nodig om de tent vast te zetten aan de grond: de tent kan in zijn geheel verplaatst worden als deze nog niet vast is gezet. Kijk je alleen naar het gewicht, is hij meestal lichter dan een tunnentent. Een koepeltent is over het algemeen iets zwaarder dan een tunneltent in verhouding tot de ruimte die je hebt: dit komt omdat er vaak iets meer stokken zijn, zodat de binnenruimte van de koepel zo groot mogelijk wordt. Daardoor wordt een ruimtelijk gevoel in de binnentent gecreëerd. Ook kan de binnentent meestal zonder buitentent worden opgezet. Dat zal in Nederland meestal niet nodig zijn, maar op warmere plekken is dat heerlijk luchtig ’s nachts. De vestibules van een koepeltent zijn wel kleiner dan bij een tunneltent, dus echt ruimte om daar te zitten is daar vaak niet. Geen enkel probleem als de zon schijnt natuurlijk: dan zitten we toch liever buiten! Een voorbeeld van een koepeltent is de Hubba Hubba NX van MSR.
Naast de tunnel en de koepeltent is er ook nog de tipi-tent. Een tent met één rechte stok in het midden die de meeste ruimte biedt in verhouding tot zijn gewicht. Een windstabiele tent met als klein nadeel dat er geen vestibule is, waardoor er geen bescherming is tegen regen als de deur open is. Zie ook de Wicki-Up van Nigor.

Tentdoek
De kwaliteit van het tentdoek van de tent is van grote invloed op de uiteindelijke prijs van een tent. Vooral het materiaal van het (buiten)doek is daarbij doorslaggevend. Polyester tenten (Vango, Eureka) zijn goedkoper dan de duurdere ripstop nylon tenten van bijvoorbeeld MSR en Nigor.

Materiaal
Lichtgewicht fietstenten worden gemaakt van synthetisch doek. Onze tenten zijn gemaakt van polyester (Vango, Eureka) of ripstop nylon (MSR, Nigor). Het belangrijkste verschil is dat nylon doek lichter is dan polyester. Een ander nadeel van polyester tentdoek is dat het bij kou wat lastiger op te vouwen is. Een voordeel is dat polyester doek van zichzelf beter UV-bestendig is en minder gaat hangen bij koud weer. Nylon doek gaat over het algemeen wat meer hanger naarmate het kouder wordt. Als het ’s avonds afkoelt zal het buitendoek dan vaker wat aangespannen moeten worden bij een nylon tent.

Het verschil in gewicht tussen polyester en nylon doek is goed te zien bij de Oppland 3 van Nordisk. Dit model is in drie verschillende kwaliteiten doek leverbaar. De polyester variant (PU) weegt 4,2 kilo tegenover 2 kilo van de lichtgewicht nylon variant (LW). 

Dikte van het doek
Vooral de ontwikkeling van nylon tentdoeken heeft niet stil gestaan. De laatste jaren zijn er behoorlijk dunne tentdoeken ontwikkeld: sommige zijn niet dikker dan een boterhamzakje. Door gebruik van bepaalde technieken en materialen zijn deze doeken toch ontzettend sterk. Dit gaat dan wel om trekkracht. Iets heel scherp als bijvoorbeeld een speld prikt natuurlijk wel makkelijker door dun doek heen. Het voordeel van deze dunne tentdoeken is dat de tenten steeds lichter worden, zie bijvoorbeeld de tenten van Nigor. Er hangt alleen wel een prijskaartje aan…

De dikte van het doek wordt aangegeven in Denier. Als je bijvoorbeeld 10D bij tentspecificaties ziet staan, dan betekent dit dat het doek een dikte heeft van 10 Denier, vergelijkbaar met het boterhamzakje. Hoe groter het getal, hoe dikker het doek. 
Laat u vooral niet leiden door gewicht alleen. Bij wandelen is dit belangrijker dan bij fietsen. Een halve kilo meer of minder, ga je ons inziens niet merken bij het fietsen. 

Coating
Zowel polyester als nylon zijn van zichzelf niet waterdicht: het doek wordt waterdicht gemaakt door middel van een coating. Er worden twee soorten coating gebruikt: polyurethaan (PU) en siliconen coating. PU-coating wordt aan de binnenkant aangebracht en is wat goedkoper dan siliconen coating. PU-gecoat doek kan op de naden getapet worden, om ervoor te zorgen dat de tent niet bij de naden gaat lekken. Een tent die een siliconen coating heeft aan de binnenzijde van het buitendoek kan niet worden getapet, simpelweg omdat de tape niet pakt op siliconen. In de meeste gevallen zijn de naden van dit doek toch waterdicht, omdat het stiksel van de naden uitzet tijdens regen. Heel, maar dan ook heel sporadisch kan er toch lekkage op de naden zijn. Dit is dan makkelijk op te lossen door de naden te sealen met Seamseal. Tenten kunnen zowel aan de binnen- als buitenkant getapet worden met siliconen, zoals alle tenten van Nigor. De siliconen coating aan de buitenkant van het doek zorgt ervoor dat de tent beter UV-bestendig is. Nu weet u eindelijk wat dubbelzijdig ripstop nylon betekent.

De tenten van MSR hebben een PU-coating aan de binnenzijde van het buitendoek en een siliconen coating aan de buitenkant.

Waterdichtheid/waterkolom
De waterdichtheid van het tentdoek wordt gemeten in mm waterkolom. Dit getal geeft aan hoeveel druk er nodig is voordat het water door het tentdoek heen lekt. Als bij een tent een waterkolom van 1500 mm wordt aangegeven, dan betekent dit het doek pas gaat lekken als er een waterkolom, gevuld met 1500 mm water, op 1 cm2 doek wordt gezet.

Het is echter niet zo dat hoe hoger het aantal millimeters waterkolom dat wordt opgegeven, hoe beter de tent is. Een laag dikke coating (die leidt tot een hogere waterkolom) zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat het doek minder soepel wordt, niet handig voor een buitendoek. Ook staat er niet zoveel druk op een buitendoek en zal het daarom beter zijn om voor een buitendoek voor een minder hoge waterkolom te kiezen dan voor het grondzeil, waar juist veel druk op komt.

Ook de manier van coaten is van belang. Door de coating in meerdere, dunne lagen aan te brengen zorgt MSR er bijvoorbeeld voor dat de coating minder snel slijt. Hoewel er dan soms een minder hoge waterkolom bereikt wordt is de coating wel duurzamer en lichter en zal de tent langer meegaan.

Belangrijkste om te onthouden is dus dat een hogere waterkolom niet altijd beter is in het totale plaatje. Alle tenten die wij verkopen zijn echte fietstentjes en zeker 100% waterdicht. Laat je dus niet te veel leiden door de getallen die hierbij vermeld worden.

Condensatie/Ventilatie
Als je na een nachtje kamperen last hebt van een natte binnentent of nat grondzeil is dat vaak geen reden tot paniek. Met de waterdichtheid van de tent is in de meeste gevallen niets mis, maar er zal sprake zijn van condensatie. Doordat de lucht in de tent opwarmt en het buiten de tent alleen maar zal afkoelen ’s nachts zal het aanwezige vocht in de lucht neerslaan aan de binnenkant van het tentdoek. De kans op condensatie is groter bij een hoge luchtvochtigheid, bij aanwezigheid van water in de buurt of als er bijvoorbeeld vochtige kleding in de tent ligt. Condensatie is dus niet volledig te voorkomen, maar ventilatie zorgt ervoor dat dit zoveel mogelijk beperkt wordt. Dus hoe beter de ventilatie, hoe minder condens. Zorg er dus voor dat de lucht kan circuleren in de tent. Zie ook dit filmpje van MSR voor meer uitleg.

Een extra footprint onder het slaapgedeelte van de tent zorgt er voor dat condensatie onder het matje minder wordt. 

3 of 4-seizoenentent
Wij hebben geen expeditietenten in ons assortiment, dat zijn echt tenten die in extreme winterse omstandigheden gebruikt worden. Voor ons fietsers niet interessant dus. Wel maken we verschil tussen de echte zomertenten en tenten die ook nog in het vroege voorjaar en najaar gebruikt kunnen worden. Ga je ook graag in maart in eigen land op fietsvakantie, let dan vooral op het materiaal van de binnentent en dikte van het doek van de buitentent. De Hubba Hubba NX heeft bijvoorbeeld een binnentent die bijna geheel uit gaas bestaat, wat zorgt veel extra ventilatie. Dat maakt deze tent in dat geval minder geschikt.

Gewicht en grootte
Het model van de tent (tunnel/koepel/tipi), de grootte van de tent en het materiaal van het tentdoek en binnentent (gaas/doek) bepalen voor een groot deel wat het uiteindelijke gewicht is van de tent. Ook het materiaal van de tentstokken is hierbij van belang. Al onze tenten hebben stokken van aluminium. Glasfiber stokken en carbon stokken zijn lichter, maar ook minder sterk en raden wij om deze reden af. DAC stokken, die MSR , Nordisk en Nigor gebruiken, zijn aluminium stokken van de beste kwaliteit. Stokken zijn het kwetsbaarste gedeelte van de tent, ga bij het opzetten van de tent dan ook subtiel te werk.

Voor fietsers is het gewicht van een tent net iets minder van belang dan voor wandelaars. Een tent van 3 kilo kan dus prima als u alleen gaat fietsen, voor een wandeltocht is dat echt te veel. Over het algemeen houden we aan dat een gewicht van 5 kilo voor 2 personen nog prima kan, maar veel meer gaat u wel merken tijdens uw klimmetjes op fietsvakantie.
Hoeveel ruimte heeft u nodig? Vooral buiten/binnen, binnen zitten (tunnel), voor het opbergen van alle fietstassen raden wij aan om een ruime tent te nemen, dus bv. 3persoons als je met z’n tweeën bent. 

Levensduur/opbergen
Voor de levensduur van uw tent is het van belang om de tent zo droog mogelijk te vervoeren. Het komt natuurlijk wel eens voor dat u uw tent ’s ochtends nat achterop de fiets doet, dit kan ook niet gelijk kwaad. Zorg er echter wel voor dat u de tent dan ’s avonds weer opzet of te drogen hangt. Als de tent te lang nat in de verpakking zit heeft dit invloed op de coating, waardoor de waterdichtheid van het doek zal worden aangetast. Als u weer thuis bent is het van belang de tent ook volledig te laten drogen voordat u deze weer opbergt. Viezigheid kunt u het beste met lauw water van het doek poetsen. Opbergen van de tent kan het beste in een droge ruimte (geen kelder).

Afhankelijk van hoe intensief de tent gebruikt wordt, de blootstelling aan UV en hoe de tent is opgeborgen zal de levensduur van een polyester of nylon tent zo’n 20 tot 40 weken bedragen.

Vergeet bij al het bovenstaande vooral niet dat het uiteindelijk om de beleving gaat. Dat kun je technisch niet oplossen. Neem onderstaande foto als inspiratie.