Midden-Europaroute Deel 2 Salzburg Venetie
Midden-Europaroute deel 2: Salzburg - Venetië/ Istrië
-
Lang leve de specialist
Alles wat wij doen en verkopen is fietsvakantie-gerelateerd.
-
Fietsen maakt het hoofd leeg en het hart open
Even niet presteren. Beginnen, en de rest komt vanzelf op je af.
-
Eenvoudig gelukkig is gelukkig eenvoudig
Misschien wel de grootste rijkdom van een fietsvakantie.
Productomschrijving
Video Product
Productomschrijving
Onbegrensd fietsen van Salzburg naar Venetië/ Istrië - Paul Benjaminse
De Alpe-Adria maar dan meer
Salzburg is het begin- of eindpunt van de route naar Venetië, Slovenië en Istrië, deel 2 van Midden-Europa. Salzburg is ook een van de mooiste steden in dit deel van Europa en makkelijk bereikbaar per trein via München of met een overstap in Wels vanaf de nachttrein naar Wenen.
Hoe mooi alles
De fietsroute van jaar 2015, de Alpe Adria-route, is geheel opgenomen in de gids Salzburg – Venetië. Alleen voor het eerste deel volgen we een mooier dal langs Zell am See en het laatste deel aan het eind bij Grado is niet interessant voor Nederlandse fietsers. Grado is dan weliswaar het Scheveningen voor de Oostenrijkers, maar vanaf daar kan men nergens naar toe fietsen. Onze eigen routs buigen daarom eerder af naar Venetië of naar Istrië. Dat is veel mooier en leuker. 1320 kilometer leesplezier ... over fietsen, door Oostenrijk, Italië en Slovenië. Beleving van avontuur ligt niet in de afstand van huis, maar in de wegen die je daar naar toe leiden. Van de barokke weelde van Salzburg naar de archaïsche verstilling in het hart van Istrië, via de sprankelende heuvels van Prosecco naar de verleiding van Venetië, van de meren in het Salzkammergut langs de snelstromende Soca en Sava rondom de Triglav naar de stranden aan de Adriatische Kust, dat alles, vindt men in deze gids. Met deze gids kan men zelf de mooiste rondreizen samenstellen.
Beschrijving:
Salzburg is het begin- of eindpunt van een nieuwe route naar Venetië en Istrië, deel 2 van Midden-Europa. Salzburg is ook een van de mooiste steden in dit deel van Europa en vanuit Nederland en België makkelijk bereikbaar per trein via München.
Achter Salzburg verrijzen de Alpen en vanuit Salzburg verloopt de route naar Venetië via het Saalachdal omhoog naar Zell am See om vervolgens verder te stijgen naar Bad Gastein en het hoogste punt van deze route bij Bockstein. Vandaar vertrekt de Tauern-pendeltrein onder de Alpen naar Karinthië. De route daalt daar langs de Drau af tot Villach waarna de route afstevent op Italië. Het was toeval dat de ontwikkeling van deze route samenviel met de ontwikkeling van de Alpe-Adria Radweg. Er zijn immers niet zoveel geschikte overgangen tussen Oostenrijk en Italië. Maar wij volgen deze route alleen maar waar dit de moeite waard is op weg naar Venetië. Zowel in het begin vanaf Salzburg als aan de andere zijde van de Alpen volgen wij een betere. Het voordeel is wel dat het grootste deel van de hele route bewegwijzerd is. Het fietspad vanaf de Italiaanse grens naar beneden is geweldig. Aangelegd op de bedding van een oude dubbele spoorbaan is het een brede fietssnelweg geworden (in de afdaling dan).
De hoofdroute verloopt na de Alpen en het verlaten van de Alpe-Adria verder langs de onderkant van de Dolomieten naar de heuvels van de Prosecco. We konden het niet nalaten om een zijtak op te nemen door dit heerlijk golvende wijnbouwgebied. Het is hier minstens zo mooi als in Toscane. De hoofdroute loopt onder de heuvels langs. Op weg naar de lagune van Venetië voert de route door Treviso, een van de mooiste steden van de Veneto. Voor wie Venetië wil bezoeken en niet de hoofdprijs wil betalen gaan er heel veel goedkope treintjes van Treviso naar Venetië, half uurtje treinen). Maar per fiets kunnen we uiteraard verder. Over het fietspad langs het riviertje de Sile bereiken we tenslotte de lagune en kan je de Dogenstad al zien liggen. Met de fiets kunnen we via Mestre helemaal veilig de rand van Venetië bereiken, maar de stad zelf mag je niet met de fiets betreden. Wie Venetië in wil, kan het beste in Treviso, Mestre of op het Lido overnachten. Wel kunnen we de boot van Venetië naar Istrië nemen, of andersom.
Deze route kent enkele grotere zijtakken. Zo splitst de route zich al eerst op het drielandenpunt van Oostenrijk, Italië en Slovenië. Vanaf daar voert een fietspad langs het Sloveense Nationale Park van de Triglav verder door het dal van de Sava naar de Sloveense hoofdstad Ljubljana.
De grootste zijtak voert door Friuli en langs het Karstgebergte naar Istrië. Op de lager gelegen heuvels tussen de Julische Alpen en de vlakte ligt het wijnbouwgebied de Collio. Net over de grens wordt dit de Brda genoemd. Het is een prachtig gebied en de wijn die men er maakt is heerlijk. Na Gorizia voert de route door de heuvels van de Karst omhoog om daarna bij Trieste af te dalen naar zee. Vanaf hier volgt de route het fietspad van de Parenzana naar Porec in Kroatië. Aan de Sloveense zijde ligt het Venetiaanse Piran/Pirano. In Kroatië voert de route door het archäische landschap van Istrië naar Porec/Parenzo, een mooi einddoel van deze reis. Vanaf Porec en Pirano kan je ook met de boot naar Venetië en zo een rondje maken.
In de gids is ook een verbinding opgenomen tussen Bled en het mooie dal van de Soca tot aan de zijtak naar Istrië. In totaal biedt deze gids daarmee meer dan 1300 km fietsplezier.
Salzburg – Venetië is 500 km. Van Salzburg naar Istrië is het 580 km.
Salzburg, Venetië en Villach zijn goed per trein bereikbaar en wie dat wilt parkeert de auto vlakbij Salzburg om daar terug te keren.
De fietsgids:
Benjaminse is Cartograaf en je fietst bij hem dan ook echt op de mooie en heldere kaarten. Uiteraard staan hiernaast ook nog voldoende aanwijzingen bij. De route is goed twee kanten op te fietsen. Grote plaatsen zijn vaak wat lastiger maar hiervan zijn bijna altijd mooie stadsplattegronden te vinden in de gids, alwaar de route door de stad ook ingetekend is. Belangrijke zaken als overnachtingsadressen, campings en fietsenmakers zijn opgenomen in de gids. HIernaast een enthousiasmerende tekst over de route zelf en wat je zoal kunt verwachten en wat je tegenkomt. Heerlijk om 's avonds vast te lezen wat je de volgende dag zoal kunt verwachten en wat een extra stop de moeite waard maakt.
Druk/Jaar van uitgave: 4e druk, 2023
Aantal pagina's: 138 + 8 pagina’s bijlage
Aantal detailkaarten: 65, schaal 1:100.000
Aantal stadskaarten: 5, schaal varieert
Afstand: Salzburg – Venetië: 500 km Salzburg – Istrië 580 km
Moeilijkheidsgraad: Op 1 klim na makkelijk tot gemiddeld
Richting: In beide richtingen beschreven
Aanbevolen begeleidingskaarten
U fietst met deze gids makkelijk de hele route. Veel van de vakantiefietsers willen echter begeleidingskaarten mee. Om de route in te tekenen of om te gebruiken als u van de route af wilt fietsen. Bij aanverwante artikelen vindt u de kaarten.
Gaat het echt alleen om het overzicht, en fietst u van Salzburg-Venetië, dan heeft u met Michelin 562, zo'n 80% van de route te pakken.
Wijzigingen en track van de uitgever
Klik hier voor de gps-tracks
klik hier voor de wijzigingen
Aansluitende fietsroutes
U kunt uiteraard allemaal dingen aan elkaar gaan knopen/fietsen met de Midden-Europaroute deel 1. Hele mooie rondjes kunt u zo samenstellen.
Naar Salzburg toe fietsen kan met de Limes fietsroute van Clemens Sweerman. Bij Passau kunt u dan langs de Inn fietsen tot in Salzburg (Ongeveer 1100km). Naar en van Venetië kan natuurlijk ook met Paul Benjaminses route naar Venetië. Eenmaal aangekomen in de Veneto kunt u natuurlijk nog even door met Fietsen door de Veneto.
Vervoer
Salzburg, Venetië en Villach zijn goed per trein bereikbaar. Informeer bij fiets-mee.nl. Maar vliegen kan uiteraard ook uitstekend vanaf Venetië.
Voor de fietsbussen die rijden, klik hier.
Hoofdkenmerken op een rij
Schaal | 1:100.000 |
---|---|
Taal | Nederlands |
Schrijver | Paul Benjaminse |
Uitgever | Benjaminse |
Jaar van uitgave | 2023 |
Artikelnummer | 700208 |
EAN / ISBN | 9789077899151 |