Europa Radweg R1 Bikeline Fietsgids
Europa Radweg R1 Bikeline Fietsgids
-
Lang leve de specialist
Alles wat wij doen en verkopen is fietsvakantie-gerelateerd.
-
Fietsen maakt het hoofd leeg en het hart open
Even niet presteren. Beginnen, en de rest komt vanzelf op je af.
-
Eenvoudig gelukkig is gelukkig eenvoudig
Misschien wel de grootste rijkdom van een fietsvakantie.
Productomschrijving
Video Product
Productomschrijving
Europaradweg R1 Duitse deel
Van Arnhem via Berlijn naar de Oder. D-route 3 - 950 km
7e editie 2021, Duitstalig
De Europaradweg is al jaren een zeer populaire fietsroute. Het is al een oudere route, de eerste langeafstandroute van Duitsland. Het is een geweldige dwarsdoorsnede van west naar oost (of andersom), door Duitsland.
Beschrijving:
De R1 wordt terecht beschouwd als het Europese fietspad bij uitstek; samen met zijn verbindingsroutes strekt hij zich nu uit van Calais tot St. Petersburg. Vooral het traject van Arnhem in Nederland via Berlijn naar de grensplaats Küstrin-Kietz an der Oder biedt veel Europese cultuur- en natuurhistorie. Vanuit Arnhem fiets je door het vlakke maar gevarieerde parklandschap van het Münsterland, een paradijs voor fietsers. Zachte heuvels wachten op u in het Weserbergland, bergen aan de rand van de Harz. De brede rivierlandschappen aan de Weser, Saale en Elbe bieden altijd gevarieerde natuurindrukken. Via de Hoher Fläming gaan we naar Potsdam en verder door Berlijn. Het rijke culturele aanbod van de levendige hoofdstad maakt plaats voor de rust van Märkische Schweiz. Via het dunbevolkte Oderbruch bereiken we uiteindelijk de Poolse grens.
In Duitsland heet de route in Westfalen "R1" en vanaf Höxter tot de Pools grens "Euroroute R1" (totale afstand 900 km). Onderweg wordt overal de term R1 gebruikt. De route is in beide richtingen redelijk goed bewegwijzerd.
De route in Duitsland bestaat uit drie delen:
1. Van de Nederlandse grens (Zwillbrock) naar Höxter (275 km). Dit stuk van de R1 is één van de oudste routes in Duitsland en stamt uit begin jaren 80! Deze route is ook geschikt voor kinderen.
2. Van Höxter naar Wittenberg (360 km). Deze route is vanwege de steile hellingen wat minder geschikt voor kinderen.
3. Van Wittenberg tot Poolse grens door Berlijn, en kruist de grens bij Frankfurt a/d Oder. Dit laatste traject is nog niet geheel klaar. De bewegwijzering van deel 3 loopt slechts 40 km buiten Wittenberg (Belzig) en dan verder Berlijn uit. De route staat echter wel op de ADFC fietskaarten aangegeven.
Vanuit Wittenberg kan langs de Elbe Radweg, Praag in ruim 300 km bereikt worden. In Duitsland een vlakke route, in Tsjechië met wat meer profiel.
Het karakter van de Duitse routes: Het is lastig om de route een éénduidig karakter te geven. Het beste is nog: de route geeft je een goed beeld van verschillende Duitse gebieden. De delen zijn ook goed onafhankelijk van elkaar te fietsen.
Het fietsen is, behalve circa 100 km in de Harz, niet echt zwaar. Er wordt wel redelijk zigzaggend over de kaart gegaan.
Er wordt zeer weinig gebruik gemaakt van wegen met (druk) autoverkeer. De routemakers hebben in het algemeen weinig interesse om stadjes in te fietsen, meestal draait de route om de stad heen. Wil je toch het centrum bezoeken dan zul je even van de route moeten afwijken en deze hetzij op het zelfde punt weer oppikken, hetzij proberen aan de andere kant van de stad weer aan te sluiten. Hier en daar zijn er voorzieningen getroffen om de route veiliger of prettiger te maken: stukken fietspad, veiliger oversteekplaatsen etc.. Dankzij de stille wegen kan je veel dieren waarnemen; hertjes, marters, hazen en konijnen en een keur aan vogels.
Europaradweg R1 ook in onze Route-App
De Europaradweg R1 is ook in onze Route-App verkrijgbaar. Heel prettig en praktisch naast uw fietsgids.
Klik hier om het filmpje beter te bekijken
Aanbevolen begeleidingskaarten (zie ook aanverwante artikelen)
Met Michelin 541 en 542 heeft u prima overzicht. Wilt u echt fietskaarten naast de gids, gebruik dan de ADFC-Radtourenkarte nummer 10, 11, 12, 8 en 9. De route staat ook op deze kaarten ingetekend.
Aansluitingen andere Fietsroutes (zie ook aanverwante artikelen)
De Europaradweg R1 laat zich prima combineren met andere routes hier in de buurt. Vlak voor Berlijn via de Elbe Radweg naar Praag. Vanaf Berlijn loopt ook de prachtige, vlakke Spree Radweg naar het zuiden. Met deze nieuwe druk kunt u doorfietsen naar de Duits/Poolse grens om hier de Oder-Neisseradweg op te pakken. Ook kunt u hier de Hanzeroute volgen om eventueel weer terug naar Nederland te fietsen. Ook zou u door kunnen naar Kopenhagen met Berlin-Kopenhagen. Tevens leent de R1 zich prima als aanlooproute naar de Weser Radweg. De Havel Radweg start ook in Berlijn. De R1 is onderdeel van Het Fietsweb.
Meer dwarsdoorsnedes door Duitsland
Wilt u uit-en-thuis fietsen, dan is het goed te weten dat er nog 3 andere oost-west (of andersom) door Duitsland lopen. Deze zijn goed te combineren tot een rondje:
Fietsen naar Praag / Mittellandroute / Hanze Fietsroute deel 1 of 3.
Vervoer
Eén van de voordelen van fietsen naar Berlijn is dat je makkelijk weer thuis komt. Er gaan elke dag diverse treinen met fietsruimte rechtstreeks terug naar Nederland.
Reisverslagen "Europaradweg R1
Reisverslag 1
Reisverslag 2
De Bikeline-fietsgids
De Bikelineboekjes zijn al jaren zeer geliefd bij onze klanten. En terecht! Het is een zeer handzame ringband met zeer gedetailleerde fietskaarten en indien nodig stadsplattegronden waar de fietsroute ook op ingetekend is. Geen gezoek in de grote stad dus. Ook zijn, indien relevant, diverse hoogtegrafieken aanwezig.
De kaartjes zijn gemaakt van scheur- watervast papier. Hiernaast vindt u zeer uitgebreide toeristische info en alle overnachtingsadressen met nauwkeurige prijsindicatie. De adressen staan op volgorde van de route. Ook campings zijn terug te vinden in de lijst. De meeste fietsers combineren deze bewegwijzering met de heldere kaartjes. Her en der zijn er altijd bordjes weg natuurlijk. De fietsgids past bijzonder mooi in de Ortlieb-kaarthoes.
Ongelofelijk dat ze het kunnen maken, zo'n kwalitatief goede fietsgids voor ruim onder de 20 euro.
Gps- track
Voorin deze fietsgids staat een code of link waarmee u op de site van Esterbauer heel eenvoudig de GPS-track kan opvragen.
Wijzigingen
Klik op de button hierboven voor de laatste wijzigingen op de site van de uitgever Esterbauer.
Digitaal bladeren in Bikelinegids. Incl.routeoverzicht (pag.1) en hoogteprofiel.
Gegevens:
Taal: Duits
Land: Duitsland , Nederland
Regio: Brandenburg, Berlijn, Saksen-Anhalt, Nedersaksen, Noord-Rijnland-Westfalen
Totale lengte: 1.098 km
Aantal kaarten: 69
Aantal lokale kaarten: 18
Hoogte: 3525 m
Hoogte vanaf: 3536 m
Aandeel fietspad: 52 %
Aandeel onverhard: 14 %
Aandeel verkeer: 5 %
Hoofdkenmerken op een rij
Schaal | 1:75.000 |
---|---|
Taal | Duits |
Uitgever | Bikeline |
Jaar van uitgave | 2021 |
Artikelnummer | 295853 |
EAN / ISBN | 9783850009751 |
Reviews 22
-
Berlijn naar Nederland
Gepost op
Van Berlijn naar Nederland.
De bordjes zijn in deze richting goed te doen.
Mooie route af en toe weinig campings. -
Geweldige naslaghulp bij de reis en vooraf
Gepost op
April/mei 2023 van Arnhem naar Berlijn een eerste deel hiervan gefietst tot Halle. Zowel in de voorbereiding als achteraf heel handige informatie. Tijdens de reis had ik bijv moeite met heuvels door omstandigheden en kon ik zo nazoeken waar het steiler of in dit geval juist minder steil was. Ook om te kijken wat je onderweg kunt doen is het geweldig.
En niet te vergeten de route op de app van Fietsvakantiewinkel erbij kopen voor overnachtingen of kijken op je telefoon waar je zit.
De combi van dit boekje, gps op de fiets en app op de telefoon is ideaal. -
Erg naar m'n zin gehad
Gepost op
In oktober 2019 heb ik de R1 gefietst van Arnhem naar Berlijn, met een aanloop vanaf Amersfoort. Ik had de Bikeline-gids bij me, maar heb gefietst op de gps-tracks die je via een code in de gids kunt downloaden. De gids heb ik gebruikt voor de achtergrondinformatie. Hij is mooi uitgevoerd en niet al te kwetsbaar.
Ik heb het erg naar m’n zin gehad, op een tocht met twee verschillende gedaantes. Tot de Harz is het zacht glooiend land met kleine dorpen en een enkele stad. Niet saai, maar ook niet heel bijzonder – iets spannender had ik niet erg gevonden. Ik vond het zonde om alleen langs de Harz te fietsen dus heb ik tussen Goslar en Thale een alternatieve route genomen via Braunlage, Schierke en Elbingerode. Vanaf Schierke (met een fijne camping) naar de top van de Brocken (1141 meter) gefietst die – ik had geluk – niet in mist gehuld was. Via een bosweg weer naar beneden en langs Elbingerode en de Bode (rivier) naar Thale, waar ik de R1 weer oppikte. Een geweldig stuk dat ik niet had willen missen. Na de Harz wordt de route anders. Het deel door de voormalige DDR vond ik mooier en avontuurlijker. Er zit meer rust in het landschap, in de dorpen en in de mensen. Als je met de mensen onderweg praat, lijkt de Wende nog maar kort geleden.
In weerwil van het cliché vond ik de wegen in het oosten niet slechter dan die in het westen. Ze zijn anders, soms primitiever, maar daar staan de autovrije en goed geasfalteerde fietspaden in de deelstaat Brandenburg tegenover. Kasseien in de dorpen en de, ehm, denderende Waldwege kom je overal tegen, in het westen en in het oosten. Je rijdt relatief veel onverhard en vooral slecht onverhard, maar op m’n 37mm-banden kwam ik overal. Split en gravel kunnen voor banden weinig kwaad, maar zorg voor voldoende bandenspanning om je velgen te sparen. Campings zijn schaars op de route, ik kampeerde maar vier van de negen nachten. Neem cash mee, pinnen kan lang niet overal. En een regenjas. Het verhaal van m’n tocht (en wat achtergrondinformatie) staat op www.laatvoorheteten.nl/naar-berlijn/. -
Je hebt enkel dit boekje nodig
Gepost op
Boekje voor R1 Europafietsweg is zeer goed.
Kaarten van boekje zijn zeer goed, en je hebt geen andere kaarten nodig. Ik had ook 2 speciale fietskaarten van de ADFC gekocht, maar heb ze nooit gebruikt. Ik had ook de GPX routes gedownload, maar die gebruik je enkel als je eens de fietsroutepijltjes van de R1 zou missen.
Ik heb zelf geen fiets GPS en vind het ook niet echt nodig.
Ik gebruikte vooral de kaarten en de adressen voor overnachting. Ik probeerde vooral in 'Bett & Bike' hotels te overnachten met fietsvoorzieningen. Vlak over de grens in Duitsland vind je niet echt kaarten.
De (duitse) uiteenzettingen las ik enkel voor beschrijving van de plaatsjes, de routebeschrijving vond ik wat te moeilijk (wegens te beperkte kennis van Duits).
In voormalig Oost-Duitsland zijn fietspaden inderdaad veelal wel wat slechter, maar ik moest toch nergens te voet gaan met mijn fiets (vakantiefiets).
Dit was mijn eerste aankoop van een Bikeline fietsboek, maar ik koop er zeker weer 1.
-
Veel slechte wegen
Gepost op
12 jaar geleden hebben we deze route ook al eens gereden, maar konden ons nu niet herinneren dat de wegen in het voormalig oost-Duitsland toen al zo slecht waren dat lopen de enige optie was om de fietsbanden te sparen. Ook veel leegstand in de dorpen in dit deel van D'land. Gelukkig hadden we de app van deze route gedownload, zonder dat waren we zeker nóg meer verdwaald, omdat de bewegwijzering soms slecht is, of door gebladerte onzichtbaar geworden. In zowel Dessau als Potsdam hebben we een extra overnachting geboekt, maar er zijn meer mooie steden op de route. Stassfurt is niet de moeite waard om te overnachten. De treinterugreis hebben we in 2 delen gedaan, omdat fietsplekken al grotendeels uitverkocht bleken. -
R1
Gepost op
Het bikeline fietsboekje van de Europa-Radweg R1 heb ik afgelopen augustus 2019 gebruikt toen ik vanuit Berlijn terug naar Nederland ben gaan fietsen. De kaartjes zijn met hun scherpe kleurrijke cartografie op zich al duidelijk genoeg dat ik de toelichting (waarnaar het wel soms zoeken is op welke pagina dat staat) niet hoef te lezen. Goed dat er ook alternatieve routes zijn aangegeven, waar ik ook wel gebruik van maak. Adresgegevens voor overnachting zijn er voldoende voor onderweg. Zeker nodig in voormalig Oost-Duitsland waar campings moeilijk te vinden zijn om de trajecten te overbruggen. En stel je niet veel voor van de zogenaamde campings in het overige deel. Deze zijn niet echt ingericht voor doorreizende fietsers met kleine tentjes. Veelal sta je alleen naast wat doodse caravan en vakantiehuisjes.
De reis was afwisselender dan ik gedacht had. Vanuit Berlijn rijd je langs verschillende meren met veel vertier, jachthaventjes en terrasjes. Hier ziet het er nog aardig uit. Wanneer je verder zuid-westwaards in voormalige DDR komt wordt het wat troostelozer met landbouwgebied en wat versleten steden. De infrastructuur voor fiets en auto is slecht.
Wel vaak over kinderhoofdjes rijden. Flink hobbelen. Na Stassfurt westwaards met uiteraard veel westentegenwind, wordt het over een traject van circa 300 km flink heuvelachtig met mooie fietsomgeving die vergelijkbaar is met delen van Frankrijk. De kleine steden met hun Altstädten in het centrum met vakwerkhuizen zijn mooi en druk bezocht. Maar daarna volgt weer de heerlijke leegte van de omgeving. In Nederland blijf ik de route volgen maar pak de trein halverwege omdat de drukte op de fietspaden vooral op de Veluwe mij gaat irriteren. 12 dagen fietsen en meer dan 1000 km achter de rug.
-
Handig routeboekje, maar kan nog beter
Gepost op
Handig boekje om de route in grote lijnen te volgen. Met de bewegwijzering langs de route alleen kom je er niet, het boekje was zeker een mooie aanvulling. Ondanks gebruik te maken van beide soorten navigatie waren we tijdens onze fietstocht van Arnhem naar Berlijn het spoor zo soms bijster. De Fietsvakantiewinkel routeapp bood in deze situaties uitkomst. Nadeel hiervan is alleen dat het veel stroom verbruikt, dus deze gebruikten we alleen wanneer de bewegwijzering en het Bikeline routeboekje onduidelijk waren.
Het boekje is voorzien van een waterafstotend laagje. Erg prettig bij lichte neerslag. Daarnaast is het informatief en overzichtelijk. De kaarten waren, vooral in stedelijk gebied, wat aan de kleine kant en daardoor onduidelijk te lezen. De ringband en het formaat hadden iets subtieler gemogen zodat het makkelijker was het boekje in de hoes te krijgen. Ook is het boekje vrij zwaar. -
zwaar
Gepost op
't Formaat is aan de grote kant, steeds worstelen om 't in de stuurtas te krijgen. Alles is geplastificeerd, dat maakt 't boekje ook nog eens zwaar, namelijk bijna 4 ons. 't Is wel erg uitgebreid allemaal, veel info, daardoor ook nogal eens slecht leesbaar. -
Feest van een fietstocht
Gepost op
In april maakten mijn vrouw en ik een prachtige fietstocht van onze woonplaats Rekken naar Berlijn. We pakten de R1 in Vreden op en hebben volop genoten. Het routeboekje klopte goed. Toch zagen we ongeveer dagelijks wel een aanwijzing over het hoofd waardoor we een omweg maakten. De vreugde van de omweg, maar het blijft opletten! Het voormalig Oost-Duitse gedeelte van de route was fantastisch. Overigens, wel zorgen voor stevige en harde banden i.v.m. gravelwegen. Nadat we het klimwerk in de Harz achter de rug hadden, fietsen we door wonderschone plaatsen als Wernigerode, Thale, Bad Suderrode met zijn vele kuuroorden, Köthen en Dessau. Deze plaats vonden we overweldigend met zijn indrukwekkende Bauhaus-architectuur. Postdam, met zijn rijke historie, was heel bijzonder en dan Berlijn: dat is een heerlijke stad om te fietsen! Na er drie dagen rondgezworven te hebben en musea bezocht (DDR museum!) gingen we met de trein terug (tip: boek op tijd de terugreis omdat het aantal fietsen met de trein mee kan, beperkt is). Al met al was het een feest van een fietstocht! -
R1 naar Berlijn bij prachtig weer
Gepost op
Mooie route die je zigzag van Arnhem naar Berlijn en verder voert. Het boekje helpt. De GPS link gedownload, maar ik kon hem niet aan de praat krijgen. Google maps deed wel goede diensten en kompas ook. Daarmee hadden we snel door als we weer eens een bordje hadden gemist en fout reden. Dat kwam elke dag wel een paar keer voor. Soms mist een bordje of staat het op een onlogische plek. Het boekje is te dik voor onze stuurtas, dus we knipten de bladen los. De kaartjes zijn prachtig. De info over de plaatsen op de route nuttig. Als er een lang onverhard stuk kwam staken wij wel eens iets af. De keisteenwegen zijn soms vreselijk. Ook kwamen we mul zand tegen waar niet te fietsen viel. Wij gebruikten de lijst met onderkomens frequent en reserveerden steeds een dag vooruit. Soms via telefoonnummers in het boekje maar ook wel via Google, AirBnB of Booking.com. Het is jammer dat de tekst niet op aparte pagina staat. Je moet dus nogal eens op de achterkant van de kaart zoeken. Tips voor de makers van het boekje: kies een openklapbare ringband. Tip2: Geef tekst en kaartjes een eigen katern zodat je ze los van elkaar kunt gebruiken. Tip3: geef een handleiding hoe de GPS Q-code gebruikt moet worden. Maar al met al is dit boekje uiterst nuttig bij rijden R1 route.